Okta mobile gebruiken
Okta Mobile is een mobiele versie die Okta biedt op iPads, iPhones en Android apparaten. Als je de Okta Mobile start, heb je in één klik direct toegang tot alle jouw applicaties.
Okta Mobile is onderdeel van het Single Sign-On abonnement en is gratis te downloaden.
De app downloaden uit de app store
De Okta Mobile App is te downloaden voor iOS en Android.
De iPhone en iPad versie zijn beschikbaar via de Apple store en de Android versie is beschikbaar via de Google Play Store. Uiteraard kun je ook zoeken in de app store, gebruik dan ‘Okta Mobile’ als zoekterm, en je komt direct bij de juiste app uit.
Eerste keer aanmelden
Wanneer je de app voor het eerst start, wordt je gevraagd om je bedrijfsnaam op te geven en in te loggen zoals je van Okta gewend bent.
De sitenaam is hetzelfde als de link van de pagina waar je altijd inlogt in Okta in de browser, bijvoorbeeld https://cocacola.okta.com of https://pepsicola.okta-emea.com, let dus goed op dat dit hetzelfde is als waar je normaal gesproken in de browser inlogt.
Pincode instellen
Na de eerste keer aanmelden wordt je gevraagd een pincode in te stellen, bij verlies of diefstal kan dan niemand zomaar in de applicaties inloggen. Ben je je pincode vergeten, klik dan op ’Sign Out’ en vervolgens op ‘Reset pin’. Je moet dan weer helemaal opnieuw inloggen om een pincode in te stellen.
Heeft jullie beheerder Okta Mobile Management geactiveerd, dan wordt er nu gecontroleerd of je device aan de mobile management toegevoegd kan worden.
Homepage en tabs
Net als in de browser zijn de apps gerangschikt naar je eigen voorkeur. Dit geldt voor zowel de volgorde van de tiles, als voor de tabbladen.
Toegang tot je apps
Bij het openen van Okta Mobile land je op de de apps Home page. Bij iPads, iPhones en Android toestellen zie je de tiles net als in de browser. Wil je liever een lijst weergave, ga dan via het menu (hamburger icoontje) naar settings en deactiveer ‘Tile view’. Dit is niet mogelijk voor Android toestellen, enkel voor iPads en iPhones.
Wachtwoord van een app (tile) wijzigen
Heb je net een wachtwoord gewijzigd van een login van een van jullie systemen. Dan kun je binnen de Okta Mobile App zelf de inloggegevens wijzigen. Dit werkt echter alleen voor apps die dit toestaan, omdat sommige apps namelijk automatisch van logingegevens worden voorzien (deze kun je uiteraard niet wijzigen).
Om een wachtwoord te wijzigen
- Zoek je de betreffende tile
- Druk lang op het app icoontje. Je ziet nu een pagina waar je je gebruikersnaam en wachtwoord kunt wijzigen.
Elke wijziging van login gegevens worden netjes in Okta opgeslagen. Dus ga je hierna naar de browser, via een desktop of ander device, dan zijn je gewijzigde inloggegevens al beschikbaar voor gebruik.
Printen vanuit de Okta Mobile App
Let op: Deze functie is alleen beschikbaar voor iPad en iPhone.
Printen kan naar elke geschikte printer die Airprint ondersteund. Om te printen klik je rechtsboven op de print knop nadat je in een app bent ingelogd.
Bestanden uploaden vanuit Okta mobile (iOS)
Het is mogelijk om bestanden te uploaden vanaf je iOS apparaat, naar alle apps in je Okat Mobile Dashboard.
Je Okta wachtwoord wijzigen
Let op: Deze functie is alleen beschikbaar voor iPad en iPhone.
Je kan je Okta inlog wachtwoord direct vanaf iPad of iPhone wijzigen.
Je wachtwoord wijzigen doe je als volgt:
- Tik op het menu icoontje in vanaf de homepage van de Okta Mobile App.
- Selecteer ‘Settings > Change Password’.
- Geef eerst je huidige wachtwoord, hierna het nieuwe wachtwoord en herhaal deze.
- Klik op ‘Done’.
Okta Mobile Browser
De browser in de Okta Mobile app is een browser die dezelfde functionaliteiten heeft als je standaard browser, mét die toevoeging dat deze je veilig in laat loggen via Okta.
De browser ondersteunt de mogelijkheid voor meerdere tabs. Bijvoorbeeld als je meerdere apps vanuit de homepage start, dan worden deze allemaal in een eigen tab geopend.
De browser geeft je verder toegang tot de webversie zoals deze door de leverancier van de applicatie/website wordt aangeboden. Het kan dus zijn dat niet alle websites of applicaties op een juiste manier getoond worden, doordat het bijvoorbeeld niet ondersteund wordt.
Met behulp van Okta Mobile Management functies, kan het zijn dat beheerders van je omgeving het kopiëren van gegevens van of naar de Okta browser gedeactiveerd hebben. Uiteraard om datalekken te voorkomen.
Mobile App Store
Als je werkgever gebruikt maakt van ‘Okta Mobile Management’ dan is de kans aanwezig dat je toestel daarin geregistreerd staat. Je zult dan in het een menu een extra optie terugvinden: ‘Mobile App Store’.
Deze App Store geeft je toegang tot apps die door je werkgever goedgekeurd worden.
Om toegang te krijgen tot deze applicaties, neem je de volgende stappen:
- In de Home Page van de Okta Mobile App, Tik je op het menu icoontje
- Tik op ‘Mobile App Store’
- Selecteer de applicaties die je wilt installeren.
- Apps die je al hebt geïnstalleerd, maar het beheer ervan wilt overdragen aan je bedrijf, zijn zichtbaar en draag je over door op de ‘secure’ knop te klikken
- De Apps worden nu geïnstalleerd en zijn verder individueel in te stellen.
Sommige apps, afhankelijk van hoe deze geconfigureerd zijn door je werkgever, hoeven na installatie geen inloggegevens meer te ontvangen, omdat dit automatisch gebeurd is door de installatie vanuit Okta. Sommige anderen zullen echter wel nog voorzien moeten worden van de correcte inloggegevens, maar dat merk je snel genoeg bij het openen van een betreffende app.