Ervaring in de overgang naar eGolf (EV)

Op 30 november 2017 rijden we voor het eerst in een volledig elektrische auto bij RealConnections. Op 31 Maart 2016, om 10 uur s'ochtends, hadden we ons al ingeschreven voor de Tesla Model3. Maar de verwachting is dat deze niet voor Q4-2018 geleverd gaat worden.

Via een voor ons nieuwe leasemaatschappij SuperShortlease werd ons de mogelijkheid geboden om een 100% EV leaseauto af te nemen, met een looptijd van 1 maand. Voor al onze auto's hebben we een maandovereenkomst afgesproken en daarom willen we dat ook voor een EV auto.
In 2017 gaan nog 2 andere collega's over op EV. De rest in 2018

Kosten

De maandprijs van een EV auto is ongeveer 100€ / 15% hoger dan de vergelijkbare diesel leaseauto. De maandprijs die we nu gemiddeld kwijt zijn aan brandstof is €150 per maand, de verwachting is dat dit bij de EV auto ongeveer 50€ per maand zou zijn.

Omdat de bijtelling van de volledige EV auto 4% is, betekent dit voor de medewerker dat het netto maand loon tussen de 100€ en 200€ gemiddeld omhoog zou gaan, omdat de auto hiervoor 14 %of 20% bijtelling was.

Laadpaal thuis

Een van onze klanten is EV-Box. Om die reden nemen wij ook de laadpaal af via deze leverancier. De tijd tussen het aanvragen van de paal en de levering door de installateur is ongeveer 3 weken. Nadat de installateur klaar is, halve dag werk waarbij iemand thuis moet zijn, moet in de meeste gevallen en dus ook bij ons de stroomvoorziening worden verzwaard naar 3 x 24 Ampere. De upgradekosten hiervan bedragen ongeveer €200, aan te vragen via MijnAansluiting. De laadpaal is pas te gebruiken nadat de Upgrade naar 3 x 25 Ampere is uitgevoerd. In ons geval betalen we geen extra maandkosten voor het gebruiken van 3 x 25 Ampere (ipv 1x 25 Ampere).

Bij de laadpaal hebben we wel gekozen voor een extra vastekabel (70€), om het thuisladen zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Pas

De keuze was om een laadpas via de leasemaatschappij of via de laadpaal leverancier af te nemen. Wij hebben gekozen de ANWB pas via EV-Box. Deze is dus te gebruiken voor de eigen laadpaal thuis, maar ook voor alle openbare laadpalen. De laadpas is ook te gebruiken voor FastNed, maar daarvoor moet er wel eerst een userid en koppeling gemaakt  worden met MyFastned. Advies om ook registeren meteen vanaf de mobile App te doen, je hebt de mobile App ook nodig voor het daadwerkelijk laden bij FastNed. Wij hebben gekozen voor de maximale flexibiliteit. Bij Fastned betekent die een prijs van 0,59€ per kWh. We verwachten maximaal 1 a 2 keer per maand er gebruik van te hoeven maken. Bij meer dan 2 keer is de optie voor €9,99 per maand vast en 0,35€ per kWh gunstiger.

Inzicht in gebruik

Om het daadwerkelijk gebruik te zien kun je inloggen in backoffice van EV-Box. Voor het bijna volledig opladen van de eGolf is ongeveer 20 kWh nodig. 

Hier een overzicht van een laadsessie bij een 22 kWh openbare laadpaal. In de EV auto is ook het daadwerkelijk gebruik per 100 kilometer te zien. Voor ons zit dit gemiddeld op 17 kWh per 100 kilometer. De buitentemperatuur en het gebruik van Eco/Eco+ stand heeft wel heel veel invloed. Ofwel het gebruik kan oplopen naar 22 kWh per 100 kilometer. Ofwel actieradius van eGolf varieert van 180 tot 220 kilometer.

Bij gemiddelde van 17 kWh per 100 kilometer en thuis laden (€0,19 per kWh) is de kilometer prijs 3,25ct per kilomter. Als je laadpaal+verzwaren energie over 5 jaar afschrijf bij 25.000 kilometer per jaar moet je 1,6ct per kilometer er nog wel bij optellen, ofwel 4,85ct per kilometer. Bij gemiddelde van 17 kWh per 100 kilometer bij openbare laadpaal (€0,34 per kWh) is de kilometer prijs 5,78 ct per kilometer. Ik denk dus wel dat je kunt stellen dat kilometerprijs gemiddeld 5,5ct per kilometer is. 
In de maandlease overeenkomst die wij hebben afgesloten betaald RealConnections 38 ct per kilometer aan de lease maatschappij, en aan belasting ook nog extra 3ct. Totaal dus 46,5 ct per kilometer (een stuk lager dan ANWB ons doet geloven)

Waar staan laadpalen

Omdat we ongeduldig zijn ;-) hebben we al een EV genomen voordat we zelfs een laadpaal thuis hebben, of een laadpaal binnen een straal van 300 meter. (Als je geen eigen oprit hebt kun je een laadpaal via de gemeente - openbaarladen - aanvragen)
Ofwel wat is de ervaring bij het opladen
- Paal 1 700 meter van kantoor was bezet (was ook zichtbaar via Newmotion / Smoov App)
- Paal 2 600 meter van kantoor was niet bezet, niet zichtbaar via mobile Apps, maar laden lukte niet. Geen idee waarom niet
- Paal 3 bleek slechts 100 meter van kantoor, paal stond 100 meter verwijderd dan aangegeven op mobile Apps. Laden lukte gewoon en naar 2 uur was accu vol. Voor deze parkeerplaats moest echter ook parkeergeld betaald worden total €4,27 (ofwel gaan we niet nogmaals doen)
- Paal 4, 700 meter van huis, was ook zichtbaar op mobile App, maar omdat bij 11kWh paal al een andere auto stond was geschatte oplaad paal 7,5 uur. Daarom niet gebruikt
- Paal 5, 800 meter van huis, was ook zichtbaar op mobile App, 22 kWh paal, binnen 2,5 uur volledig opgeladen.
- Paal 6, bij de klant bleek ook een laadpaal te staan maar deze was bezet door een Hybride Golf, omdat afspraak slechts 1,5 uur duurde heb ik niet gevraagd of ik op de paal mocht
- Paal 7, 100 meter verwijderd van flexwerk plek, beide aansluiting bleken bezet. Maar na 1,5 uur was er toch 1 aansluiting beschikbaar, en heb ik auto verplaatst, en na 2 uur was accu voor 70% weer vol.
- Paal 8, 300 meter verwijderd van sporthal waar ik moest wezen, aansluiting  zichtbaar via mobiele App en beschikbaar. Binnen 2 uur was accu weer 100% opgeladen.
Ofwel in de periode van 3 dagen nooit een groot issue gehad met het vinden en gebruiken van een openbare laadpaal. Tevens was in alle gevallen ook nog een FastNed locatie binnen 50 kilometer beschikbaar.

 

Hoe snel is de auto

Ja dit is echt super. Bij een VW Golf zie je aan de buitenkant niet dat hij 100% elektrisch is. Dus naast een Audi TT staan bij een stoplicht en optrekken is weer leuk ;-)

Stil? ja echt stil !

De verwachting was natuurlijk dat de auto veel stiller is, maar hoeveel dan precies. In de oude diesel VW Golf was de gemiddeld decibel 86, in de VW eGolf blijkt dit 74 decibel te zijn. Lijkt geen groot verschil. Maar de decibel schaal is exponentieel, ofwel 12 decibel minder is echt significant, en dus prettig. En inderdaad fietsers en voetgangers horen de auto niet aankomen, dus de bestuurder van de EV auto moet echter beter opletten en hij kan er altijd van uitgaan dat voetganger/fietser je niet heeft gehoord.

Ga ik ooit nog terug naar fossiel?

Mijn verwachting, na een week, is dat ik echt nooit meer terug ga naar fossiel. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik me ook bang heb laten maken met de beperking van actieradius. Dit is echt onterecht gebleken. Ik moet soms 200 meter extra lopen voordat ik bij een laadpaal ben, en het kost een extra minuutje om de kabel aan te sluiten, en voordat ik weg rijd ook weer een minuutje, maar meer eigenlijk niet. En met name de stilte tijdens het autorijden geeft toch wel veel rijd plezier!