Soms komt het voor dat je problemen ervaart met Microsoft Teams voor Windows of voor macOS. Problemen kunnen zijn dat inkomende oproepen niet goed worden opgenomen of dat doorverbinden niet werk. Een ander probleem kan zijn dat je chats met collega's blijven hangen.
Het kan dan nuttig zijn om het cache (tijdelijke bestanden) van Microsoft Teams te legen. Dit artikel legt stap voor stap hoe je dit zelf kunt doen!
In dit artikel
Teams-cache legen in Windows
Er zijn momenteel twee versies van Microsoft Teams in gebruik. We hebben de klassieke Teams-app en de nieuwe Teams-app. Die laatste heeft een kleine banner met new op het icoontje. De verschillen zijn verder minimaal, zeker als je Teams in de klassieke vormgeving weergeeft.
We beginnen met de nieuwe Teams-app en daarna lees je hoe je de cache van de klassieke Teams-app leegmaakt.
Teams voor Windows (nieuw)
Om de cache in de nieuwe Teams-app te wissen, heb je twee opties. We kunnen de cache bestanden handmatig verwijderen of we kunnen de app-resetoptie gebruiken. Zorg er in beide gevallen voor dat Teams volledig gesloten is:
- Klik met de rechtermuisknop op het Teams-pictogram in de taakbalk en kies Afsluiten.
Optie 1 - cache bestanden verwijderen
- Druk op de Windows-toets + R (of klik met de rechtermuisknop op Start en kies Uitvoeren)
- Kopieer en plak het volgende pad in het dialoogvenster Uitvoeren en druk op Enter of OK:
%localappdata%\Packages\MSTeams_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Microsoft\MSTeams
- Vervolgens wordt er een venster geopend vanuit Windows Verkenner, hier staan een aantal Teams bestanden. Selecteer alle bestanden en mappen en verwijder deze vervolgens. Verwijder deze bestanden permanent, dus via SHIFT + CTRL + DEL.
- Start Microsoft Teams vervolgens weer op. Het opstarten van Teams kan iets langer duren dan normaal, maar met een minuut of twee is Teams weer klaar voor gebruik.
Optie 2 - Teams app opnieuw instellen/resetten
- Druk op Start en zoek naar Teams in het zoekveld
- Klik met de rechtermuisknop op de Microsoft Teams-app (nieuw)
- Klik vervolgens op App-instellingen
- Scroll een stukje naar beneden door de Instellingen
- Onder Opnieuw instellen, klik op Opnieuw instellen
- Wacht tot het opnieuw instellen is voltooid en Teams opnieuw opent. Ook hier kan het een minuut of twee duren voordat Teams weer opent.
Teams voor Windows (klassiek)
Als een gebruiker nog steeds de klassieke Teams-app gebruikt, is ons advies om Teams te upgraden naar de nieuwste versie. De nieuwere versie is een stuk sneller, vraagt minder van de computer en bevat de nieuwste functies. Het wissen van de cache van de klassieke Teams-app kan alleen door de bestanden handmatig. Zorg ervoor dat u Teams heeft gesloten voordat u doorgaat.
- Sluit Microsoft Teams voor Windows helemaal af, let op dat je Teams ook echt afsluit via de pictogrammen in je taakbalk. Zie afbeelding hieronder voor een voorbeeld.
- Klik nu op de Start knop van Windows
- Typ in de zoekbalk het volgende in: %appdata%\Microsoft\Teams en klik op het bestand wat bovenaan in de zoekresultaten verschijnt
- Als de map is geopend, selecteer dan alle mappen + bestanden in deze map. Klik op CTRL + A op je toetsenbord
- We gaan deze map (met tijdelijke bestanden van Microsoft Teams) opschonen. Klik SHIFT + DEL op je toetsenbord om de bestanden permanent te verwijderen
- De map is vervolgens helemaal als het leegmaken goed is gegaan
- Start Microsoft Teams vervolgens opnieuw
Teams-cache legen in macOS
Wanneer een gebruiker macOS gebruikt, dan dient de gebruiker Terminal te gebruiken om de cachebestanden voor zowel de klassieke als de nieuwe Teams-app te verwijderen. Zorg ervoor dat Teams volledig gesloten voordat de volgende stappen worden gevolgd.
- Klik met de rechtermuisknop op het Teams-pictogram in het dock en kies Afsluiten of druk op Command (⌘) + Q
- Open vervolgens de Terminal app. Gebruik hiervoor de zoekfunctie (Spotlight) rechts bovenin de taakbalk.
- Of klik op Ga > Apps > Hulpprogramma's
- Als de macOS gebruiker de klassieke versie van Teams gebruikt, voer dan deze opdracht in (kopieer/plak/enter) om het cache te verwijderen:
- rm -r ~/Library/Application\ Support/Microsoft/Teams
- rm -r ~/Library/Application\ Support/Microsoft/Teams
- Als de macOS gebruiker de nieuwe versie van Teams gebruikt, voer dan deze twee opdrachten uit (kopieer/plak/enter) om het cache te verwijderen:
- rm -rf ~/Library/Group Containers/UBF8T346G9.com.microsoft.teams
- rm -rf ~/Library/Containers/com.microsoft.teams2
- Zodra deze opdrachten zijn uitgevoerd, start Microsoft Teams dan opnieuw. Ook hier geldt dat het opstarten wat langer kan duren dan normaal, meestal een tot twee minuten.
Afsluiting
In dit artikel staan de stappen waarmee een Windows en/of macOS gebruiker het cache van Microsoft Teams (nieuw/klassiek) kan wissen. Het wissen van de Teams-cache zou de meeste problemen met Microsoft Teams moeten oplossen.