Wanneer OneDrive niet meer (goed) synchroniseert, moet OneDrive waarschijnlijk opnieuw opgestart of opnieuw ingesteld worden. Op deze manier worden alle bestanden weer gesynchroniseerd met de online versie.
Het is goed om te weten dat er geen gegevens verloren gaan als OneDrive opnieuw wordt ingesteld. Alle bestanden op de computer en in SharePoint of OneDrive blijven behouden. Alleen de OneDrive-instellingen en verbindingen tussen de bestanden worden opnieuw ingesteld.
In dit artikel
- OneDrive herstarten
- OneDrive resetten
- Veel voorkomende redenen waarom OneDrive stopt met synchroniseren
- Afsluiting
OneDrive herstarten
Voordat OneDrive wordt gereset, is het een goed idee om het eerst opnieuw te starten. Het opnieuw opstarten van OneDrive lost vaak de meeste verbindingsproblemen op en het is een stuk sneller dan het opnieuw instellen ervan.
Om OneDrive opnieuw te starten zijn er twee opties: de computer kan opnieuw worden gestart of OneDrive kan worden gesloten en opnieuw geopend. Deze laatste stap staat hieronder beschreven:
- Klik met de rechtermuisknop op het OneDrive-pictogram in de taakbalk
- Kies OneDrive afsluiten in het instellingenmenu van OneDrive
- Klik op OneDrive sluiten in de pop-up
Nadat OneDrive is afgesloten, moet deze opnieuw worden gestart. Om OneDrive te openen of te starten zullen we in het startmenu naar de OneDrive-app moeten zoeken. Als u de zoekbalk in de taakbalk heeft, kunt u die gebruiken om direct naar de app te zoeken:
- Open het Startmenu
- Zoek naar OneDrive met behulp van de zoekbalk
- Open de OneDrive-app
Het kan een paar seconden duren voordat OneDrive start. Wacht gewoon tot de verkenner wordt geopend met de OneDrive-map. Klik op het OneDrive-pictogram in de taakbalk om te controleren of de synchronisatieproblemen zijn opgelost.
OneDrive resetten
Als het opnieuw opstarten van OneDrive de problemen niet heeft opgelost, is een andere optie het opnieuw instellen van OneDrive. Wanneer een gebruiker OneDrive opnieuw instelt, gaan er geen gegevens verloren, maar worden alle instellingen en verbindingen in OneDrive opnieuw ingesteld. OneDrive voert na de reset een volledige synchronisatie uit, waardoor de meeste problemen worden opgelost.
Om OneDrive opnieuw in te stellen, gebruiken we een enkele opdracht die een gebruiker kan uitvoeren via het dialoogvenster Uitvoeren of via de opdrachtprompt.
- Klik met de rechtermuisknop op Start en kies Uitvoeren / Run of druk op de Windows-toets + R om het dialoogvenster Uitvoeren te openen
- Kopieer en plak de OneDrive Reset-opdracht hieronder in het dialoogvenster Uitvoeren en druk op Enter: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset
- Als er een foutmelding naar voren komt, dat Windows de applicatie niet kan vinden, probeer dan een van de twee onderstaande opdrachten:
- C:\Program Files\Microsoft OneDrive\onedrive.exe /reset
-
C:\Program Files (x86)\Microsoft OneDrive\onedrive.exe /reset
OneDrive wordt nu automatisch afgesloten en na een paar seconden opnieuw opgestart. Afhankelijk van het aantal mappen dat de gebruiker heeft gesynchroniseerd, kan het enige tijd duren voordat alle bestanden opnieuw zijn gesynchroniseerd. Als je de OneDrive app opent, zie je bovenaan de voortgang.
Zorg ervoor dat je de app in de gaten houdt, het kan voorkomen dat OneDrive twee versies van hetzelfde bestand vindt. In deze gevallen moet de gebruiker beslissen welke versie hij/zij wilt behouden of beide versies wilt behouden.
Als OneDrive na een paar minuten niet start, open dan OneDrive opnieuw vanuit het Startmenu. Gebruik gewoon de zoekoptie in het startmenu om de app te vinden en te openen.
Veel voorkomende redenen waarom OneDrive stopt met synchroniseren
Het is nu bekend hoe OneDrive opnieuw gestart of hersteld kan worden, maar het is ook een goed idee om te kijken naar de reden waarom OneDrive niet meer synchroniseert. Door deze punten in overweging te nemen, kan er worden voorkomen dat de problemen zich opnieuw voordoen.
Te veel bestanden gesynchroniseerd
De meest voorkomende oorzaak, is dat er simpelweg te veel bestanden zijn gesynchroniseerd. De officiële limiet voor OneDrive is 300.000 gesynchroniseerde bestanden. Maar de computer moet er ook mee overweg kunnen. Dit betekent dat er voldoende systeembronnen (CPU en geheugen) beschikbaar moet zijn zodat OneDrive de synchronisatie kan verwerken.
Daarom is het belangrijk om alleen de bestanden te synchroniseren die een gebruiker nodig heeft. Dit zijn de bestanden die dagelijks nodig zijn voor werk. Houd er rekening mee dat het sneller is om de bestanden in SharePoint op te zoeken dan door de Verkenner te klikken.
Verouderde Office versie
Werkt een gebruiker veel samen in dezelfde bestanden, dan is het belangrijk dat de nieuwste Office-versie gebruikt wordt. Het gebruik van een verouderde Office-versie kan synchronisatieproblemen met OneDrive of dubbele bestanden veroorzaken.
Windows niet up-to-date
OneDrive is tegenwoordig onderdeel van Windows. Daarom is het belangrijk om Windows up-to-date te houden met de nieuwste updates.
Afsluiting
Het opnieuw instellen van OneDrive zou de meeste synchronisatieproblemen moeten oplossen. Als het probleem zich blijft voordoen, probeer dan minder documentbibliotheken te synchroniseren om te zien of dat het probleem oplost.
Soms treedt het synchronisatieprobleem alleen op bij een specifieke map of bestand. Stop in die gevallen de synchronisatie van de map volledig, verwijder alle lokale bestanden en synchroniseer de map opnieuw. Hopelijk helpt dit artikel bij het opnieuw instellen van OneDrive.