Okta Personal komt a.s. 8 oktober algemeen beschikbaar voor Okta organisaties! Wat betekent het voor jouw organisatie en hoe werkt het? Hieronder leggen we het uit.
Als je Okta Personal als organisatie beschikbaar maakt voor eindgebruikers, zien eindgebruikers in hun Okta Dashboard de button "Okta Personal". Door te klikken op Ga gratis aan de slag, kunnen ze hun eigen account aanmaken. Dit ziet eruit zoals hieronder:
Okta Personal is zowel te gebruiken op het werkaccount van de organisatie als een privé account. De nieuwe feature zorgt ervoor dat zakelijke apps, die nu niet worden beheerd door de admin, maar worden aangemaakt door de eindgebruiker, gescheiden blijft in de Okta omgeving.
Okta Personal is een app die op de mobiele telefoon kan worden gedownload (AppStore of Google Play), maar ook in de browser kan worden gebruikt. De gebruiker kan gratis een account maken en daardoor privé apps die nu in de zakelijke omgeving staan, overzetten naar hun eigen account. Dit maakt het voor Okta admins makkelijker om zakelijke apps te beheren en zorgt het voor minder beveiligingsrisico's. Mocht de gebruiker wel op hun zakelijke account een Okta Personal aanmaken en zij verlaten de organisatie, dan is dit account niet meer beschikbaar voor de gebruiker.
Kenmerken van Okta Personal
- Overzicht van alle persoonlijke apps in 1 app
- Zonder wachtwoord toegang tot al je wachtwoorden (met push notificatie op mobiele telefoon i.p.v. invullen van een wachtwoord)
- Alleen jij hebt toegang tot je wachtwoorden, niemand anders
- Gratis en voor niets, maar toch met alle veiligheidsstandaarden van Okta
- Sla wachtwoorden op voor apps en Okta Personal detecteert en vult automatisch wachtwoorden in, zowel in browsers als in apps op de telefoon
- Importeren van inloggegevens die je al hebt naar Okta Personal
- Inloggegevens delen met mensen die je vertrouwt (bijv. gezamenlijke accounts voor streamingsdiensten)
- Los van wachtwoorden ook mogelijkheid tot opslaan van adressen, notities en aanvullende informatie
- Makkelijk wisselen tussen zakelijke en persoonlijke apps met de Okta browser plugin
Voorbeeld van Okta Browser plugin met zowel een zakelijk als een Okta Personal account.
Hoe zet je dit eerder al aan voor je eindgebruikers in de admin console?
In de Admin Console navigeer je naar Settings -> Features en schakel Okta Personal for Workforce in:
Wil je dit NIET beschikbaar maken voor jouw organisatie?
Vul dan vóór 30 september het opt-outformulier in om Okta Personal for Workforce voor je organisatie uit te schakelen. Als je het op-outformulier hebt ingevuld, worden de voorkeuren gehonoreerd en hoef je het formulier niet opnieuw in te vullen.
Okta Personal for Workforce blijft sowieso uitgeschakeld voor omgevingen die momenteel niet toestaan om persoonlijke apps op te slaan in de werkomgeving, als je dit al hebt uitgeschakeld, dan hoef je het formulier niet in te vullen.
Waar kan je zien dat het staat ingeschakeld/uitgeschakeld?
In de admin console ga je naar Applications -> Self Service
Wil je wél dat je collega's weten van Okta Personal, zodat ze dit privé kunnen gebruiken? Vertel hen dan dat ze dit gratis kunnen gebruiken. Aanmelden kan via: https://personal.okta.com