Voor Okta kan je een verschillende factors instellen voor je organisatie. Dit doe je om een extra beveiligingslaag toe te voegen voor het inloggen in het Okta dashboard of bijv. voor kritieke bedrijfsapps. In dit artikel leggen we uit hoe je Okta Verify als factor kan instellen voor je Okta account.
Okta Verify voor de eerste keer instellen
Als je voor het eerst start met Okta en je organisatie heeft Okta Verify als verplicht gesteld om mee in te loggen, volg je de stappen vanaf het moment dat je een activatiemail hebt ontvangen om je Okta account te activeren. Dit doe je door je wachtwoord in te stellen op basis van de wachtwoordeisen gesteld door je organisatie. Daarna wordt er gevraagd om de Okta Verify in te stellen.
Okta Verify gebruik je op een mobiel apparaat. De app kan je downloaden in de Play Store (Android) of de App Store (Apple). Wanneer je deze hebt gedownload, kan je verder om je Okta account aan te maken.
Klik in de app op het + teken om je account toe te voegen:
Klik vervolgens op Organisatie.
Doorloop vervolgens de stappen om je Okta account toe te voegen. Dit doe je met je laptop/pc. Hierop verschijnt met de activatie van je account een QR-code. Deze scan je met je mobiele apparaat.
Afhankelijk van je organisatie heb je bij de laatste stap (optioneel) dat er wordt gevraagd om een biometrische factor in te stellen. Wanneer je deze stappen hebt doorlopen, heb je de Okta Verify ingesteld op je Okta account en kan je deze vervolgens gebruiken om je account te verifiëren. Er kan via een code of een push notificatie worden ingelogd met Okta Verify.
De volgende keer dat je inlogt in Okta, kan dat er op deze manier uit zien (de laatste optie geldt hier niet voor) :
Selecteer een van de bovenste opties om via Okta Verify op je telefoon te verifiëren dat jij het bent. Vervolgens ben je ingelogd in Okta :)
Okta Verify opnieuw instellen / resetten
Heb je al een Okta Verify account ooit ingesteld op je mobiele apparaat en moet je Okta Verify opnieuw instellen, omdat je bijv. een nieuwe mobiel hebt? Dan kan je dit op de volgende manieren doen.
Het mooiste is als je nog bent ingelogd in Okta en je nog bij je account instellingen kan. Hiervoor klik je rechtsboven op je naam en klik vervolgens op Instellingen. Bij de instellingen scrol je naar beneden tot je bij het kopje Beveiligingsmethode komt. Daar kan je de methode van Okta Verify verwijderen. Vervolgens kan je deze opnieuw instellen. Doorloop dan dezelfde stappen als hierboven zijn aangegeven.
Heb je al een nieuwe telefoon en kom je er dan ineens achter dat Okta Verify nog op de andere telefoon staat? Niks aan de hand! Stuur je collega die contactpersoon is bij ons of onszelf een berichtje dat je Okta Verify wil resetten, zodat je deze vervolgens opnieuw kan instellen op je nieuwe telefoon.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag te bereiken tussen 09:00 - 17:00 uur via support@realconnections of 0850653400.