Audioboodschappen opnemen

Bij sommige VoiP oplossingen, is het mogelijk om rechtstreeks audioboodschappen in de portal op te nemen, bijvoorbeeld bij Voys en Zendesk Talk. Bijvoorbeeld, een welkomstbericht, of een voicemail.

Onze voorkeur gaat echter uit om gebruik te maken van audio-recording software.
Je kunt vervolgens de opgenomen boodschap nog finetunen, om bijvoorbeeld stiltes of ruis te verwijderen.

Wat heb je nodig om een audio audiobericht op te nemen?

  • Computer
  • Headset
  • Rustige stem
  • De boodschap die je wil opnemen, uitgeschreven.
  • Stille ruimte (!)
  • Software: Audacity

Download en installeer Audacity. Via de volgende link, kun je de juiste versie downloaden: 

Windows / MAC

 

In onderstaande uitleg, wordt gebruik gemaakt van de Mac client. Open de de software:
Schermafbeelding_2017-01-11_om_09.43.14.png
Selecteer de microfoon die je wil gebruiken, selecteer je headset.

Klik op het Record icoon om een audioboodschap op te nemen:
Schermafbeelding_2017-01-11_om_09.46.21.png
De opgenomen boodschap wordt in geluidsgolven weergegeven.

In bovenstaande afbeelding is zichtbaar dat er aan het einde van de boodschap een klik zit. Dat is de piek aan het einde van de boodschap. Daarnaast is er vooraf een stilte welke we willen verwijderen, om zo de boodschap zo kort mogelijk te maken. Selecteer met de muis het stukje dat je wil verwijderen aan de achterkant. En klik daarna op de "backspace" toets op je toetsenbord. Dit doe je vervolgens ook aan de voorzijde van het bericht, zoals op onderstaande video wordt weergegeven:
audacity_aanpassing.gif

Uiteraard moeten we het ingesproken bericht opslaan. Audacity noemt het ingesproken bericht een project. Klik links bovenin op "Bestand", gevolgd door "Project opslaan".
Schermafbeelding_2017-01-11_om_09.57.08.png

Nadat je op "Project opslaan" klikt, krijg je onderstaande melding:
Schermafbeelding_2017-01-11_om_09.59.33.png
Klik op OK. We slaan het project eerst op, daarna doen we Export audio.

Schermafbeelding_2017-01-11_om_10.00.15.png
Sla het project op, op een gewenste locatie en klik op "Bewaar".

Nadat het project is opgeslagen, kunnen we de opgenomen boodschap exporteren naar een .wav bestand. Dit type bestand kunnen we daarna uploaden in de Voys portal.

Om te exporteren klik links bovenin op "Bestand" gevolgd door "Export audio"
Schermafbeelding_2017-01-11_om_10.04.29.png

Exporteer de audio naar dezelfde locatie, als waar het project staat opgeslagen. Op deze manier heb je de ruwe data en het export bestand bij elkaar staan.
Schermafbeelding_2017-01-11_om_10.06.10.png
Standaard Format is goed. Klik op "Bewaar".

Na het aanklikken van de "Bewaar" knop, krijg je nog de mogelijkheid om Metadata op te geven. 
Dit is geen vereiste, klik daarom op "OK". De audio wordt nu ge-exporteerd naar de gekozen locatie.
Afhankelijk van de lengte van de boodschap duurt dit enkele seconden.

Schermafbeelding_2017-01-11_om_10.10.39.png

 

Vervolgens upload je de audio naar de VoIP oplossing die je gebruikt, of deel je hem met RealConnections wanneer wij de telefonie oplossing beheren :)

 


Tóch niet helemaal opgelost, of andere vragen?

Neem contact met ons op!