Belplan

In Freedom heb je eigen beheer over je telefonie. Dat is geweldig, want je kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week je instellingen aanpassen die dan ook realtime doorgevoerd worden. Zo kun je ook je eigen belplan maken en aanpassen.

Wat is een belplan?

Simpel gezegd is een belplan een stappenplan waarin wordt aangegeven wat er met de telefonie gebeurd wanneer je een oproep binnenkrijgt. 

Hier voeg je bijvoorbeeld je tijdsgroepen van je openingstijden toe, maar ook je keuzemenu wanneer je dat gebruikt.

Hieronder zie je een voorbeeld van een belplan van RealConnections

screenshot-partner.voipgrid.nl-2017-02-17-10-22-03.png

Wat gebeurd er in dit belplan?

Zoals je ziet begint het belplan met een tijdsgroep. Wanneer je gebruik maakt van de module 'Openingstijden' is een tijdsgroep altijd de eerste stap in het belplan. We gebruiken hier de tijdsgroep holidays. 

Wanneer we gebeld worden wordt er eerst door het systeem gekeken: is het vandaag een feestdag of een andere datum die in de tijdsgroep holidays valt? Ja: dan gaan de oproepen naar de phoneservice die we gebruiken. Zo nee, dan gaat de oproep door naar de volgende stap in het belplan.

Dat is de tijdsgroep openinghours, oftewel onze reguliere openingstijden. Er wordt een wachtrij tussen geplaatst, mocht er geen collega beschikbaar zijn dan komt de beller in een wachtrij te staan. Is de wachtrij leeg dan wordt de oproep doorgestuurd naar een belgroep waar één of meerdere collega's in geselecteerd zijn. 

Staat er iemand te lang in de wacht of staan er te veel mensen in de wacht? Dan wordt de oproep doorgeschakeld naar de phoneservice. 

Wanneer we zelf gesloten zijn wordt er in het belplan nog gekeken naar de openingstijden van onze phoneservice. Zijn zij geopend dan komen de oproepen bij hun binnen. Is iedereen gesloten dan kom je in onze voicemail terecht. 

Handig weetje

Je maakt over het algemeen een belplan aan voor één telefoonnummer. Gebruik je een nummerblok van 10 of 100 nummers en hoeft niet elk nummer een ander belplan te hebben? Maak dan gebruik van een wildcard zodat alle telefoonnummers hetzelfde belplan krijgen.Dit doe je door het laatste cijfer van een 10 nummerblok of de laatste 2 cijfers van een 100 nummerblok te vervangen door X of XX. 

Voor een 10 nummerblok is dit bijvoorbeeld: 085-123456X

Voor een 100 nummerblok is dit bijvoorbeeld: 085-12345XX

Wil je één nummer dan toch een ander belplan geven, dan kun je daar gewoon een eigen belplan voor maken, belplannen zonder wildcards zijn namelijk leidend.