Windows Hello for Business opnieuw instellen

De meeste gebruikers van Microsoft/Windows gebruiken Windows Hello for Business. Dit staat per tenant standaard aan, en daarmee ook ingesteld voor alle gebruikers van deze tenant. Belangrijk is om te weten dat deze instelling niet per gebruiker apart opnieuw kan worden ingesteld.

Mocht een gebruiker aangeven dat zijn of haar PIN code of gezichtsherkenning/vingerafdruk niet meer of niet goed meer werkt, dan kun je aan de hand van de volgende stappen de Windows Hello for Business opnieuw instellen.

In dit artikel

Verbogen bestanden weergeven

  • Open een nieuw Windows Verkenner venster, klik vervolgens op de drie puntjes (...) in de taakbalk


  • Klik vervolgens op Opties


  • In het optiescherm, klik op het tabblad Weergave


  • Scroll iets naar beneden. Vink Verborgen bestanden, mappen en stations weergeven aan. Klikt vervolgens op Toepassen


Map openen in Windows Verkenner

  • Open een nieuw venster of tabblad in Windows Verkenner. In de adres, kopieer en plak onderstaand adres: C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft\Ngc


  • Zodra je op Enter hebt geklikt, wordt onderstaand scherm getoond:


  • Als je op Doorgaan klikt, wordt vervolgens onderstaand scherm getoond


  • Klik nu op Sluiten. In het volgende gedeelte gaan we de gebruiker (volledige) toegang geven tot deze map. Dat is noodzakelijk, want anders kan Windows Hello for Business niet worden hersteld.

Command Prompt opdracht(en) uitvoeren

  • Klik op Start of Zoeken in de Windows taakbalk. Typ vervolgens cmd en klik bij de opties in het rechter gedeelte op Als administrator uitvoeren. Heeft de gebruiker geen beheerrechten, vul dan de gegevens van een beheeraccount in die bij de organisatie bekend zijn.


  • Kopieer en plak het volgende command:
    takeown /f %windir%\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft\NGC /r /d y


  • Zodra je op Enter hebt geklikt, zie je onderstaand resultaat:


  • Kopieer en plak vervolgens het tweede command:
    icacls %windir%\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft\NGC /grant administrators:F /t


  • Zodra je op Enter hebt geklikt, zie je zoiets als onderstaand resultaat:


  • Het kan zijn dat je voor beide commands meer resultaten te zien krijgt dan in de getoonde voorbeelden. Dit is prima, je hoeft verder niets te doen. Sluit de Command Prompt vervolgens af.

Map bewerken in Windows Verkenner

  • Open een nieuw venster of tabblad in Windows Verkenner. In de adres, kopieer en plak onderstaand adres: C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft\Ngc

  • Klik vervolgens op Enter. Dezelfde map die eerder niet geopend kon worden, zal nu wel worden geopend.


  • Selecteer alle bestanden die in deze map staan en verwijder deze permanent, dus via SHIFT + DEL


Windows herstarten

  • Als alle punten in de vorige stap correct zijn doorlopen, start vervolgens de Windows computer opnieuw op. Let er wel op dat eventuele openstaande bestanden eerst opgeslagen worden!

Inloggen + Windows Hello opnieuw instellen

  • Zodra de computer is opgestart dient de gebruiker met zijn/haar wachtwoord in te loggen. Immers, de overige inlogmethoden hebben we in de vorige stappen weggehaald.

  • Zodra de gebruiker is ingelogd met zijn/haar wachtwoord, wordt vanuit Microsoft meteen de installatiewizard geopend van Windows Hello for Business. De gebruiker moet eerst zijn/haar account verifiëren met SMS en/of Authenticator. Daarna kan hij/zij verder met het instellen van een vingerafdruk, gezichtsherkenning en ook PIN.




  • Na het instellen van Windows Hello for Business, werken zowel de biometrische als de PIN login weer!

Afsluiting

In dit artikel staan de stappen beschreven waarmee Windows Hello for Business opnieuw kan worden ingesteld bij storingen en/of haperingen. Het kan soms voorkomen dat bovenstaande stappen twee keer uitgevoerd moeten worden of dat de computer nogmaals herstart dient te worden voordat Windows Hello for Business daadwerkelijk hersteld kan worden.


Tóch niet helemaal opgelost, of andere vragen?

Neem contact met ons op!