Zendesk Chat, eerder bekend als Zopim chat, is het chat onderdeel van de Zendesk product suite. Het richt zich op real-time communicatie met klanten op je eigen website(s).
Zendesk chat bestaat uit de volgende onderdelen:
- Bezoekers (visitors)
- Historie
- Analytics
- Real-Time Monitor
- Teams
- Instellingen (settings)
Bezoekers
In Zendesk Chat, worden bezoekers (visitors) gezien als alle mensen die jouw website bezoeken. Dit betekent dat je in Zendesk Chat een overzicht hebt van alle mensen op alle pagina's waar de chat widget aanwezig is. Zelfs als de chat widget verborgen is.
Historie
In de historie (history), vind je een overzicht van alle chats die plaats hebben gevonden. In dit overzicht kun je zoeken naar specifieke chats, of een lijst van chats, en deze bekijken. Ook is er de mogelijkheid om de lijst te exporteren naar een spreadsheet (Excel, Google Sheets).
Analytics
In Analytics zie je een dashboard, waarbij je belangrijke gegevens ziet die betrekking hebben op de performance van agents in chat.
Monitor (Enterprise plan)
Met de monitor functie zie je een real-time dashboard met gegevens, waaronder het aantal inkomende chats ziet, de huidige wachttijd, het aantal actieve chats en customer satisfaction. Vaak wordt deze pagina gebruikt op een tv scherm in de ruimte van de klantenservice.
Teams
Toont een lijst met agents per afdeling, de status van de agent en het aantal chats dat zij nu hebben.
Instellingen
In de instellingen vind je voor zowel het account als persoonlijke instellingen zoals;
- Agents
- Departments
- Snelkoppelingen (shortcuts)
- Triggers
- Widgets
- Persoonlijk
- Account
Afhankelijk van de rol van de agent kunnen de instellingen aangepast of alleen gelezen worden.