Introductie Zendesk Chat

Zendesk Chat, eerder bekend als Zopim chat, is chat onderdeel van de Zendesk product suite. En richt zich op real-time communicatie met klanten op je eigen websites. 

Zendesk chat bestaat uit de volgende onderdelen

  • Bezoekers (visitors)
  • Historie
  • Analytics
  • Monitor
  • Teams
  • Instellingen (settings)

Bezoekers

In Zendesk Chat, worden bezoekers (visitors) gezien als alle mensen die jouw website bezoeken. Dit betekent dat je in Zendesk Chat een overzicht hebt van alle mensen op alle pagina's waar de chat widget aanwezig is. Zelfs als de chat widget verborgen is. 

Historie

In de historie (history), vind je een overzicht van alle chats die plaats hebben gevonden. In dit overzicht kun je zoeken naar specifieke chats, of een lijst van chats, en deze bekijken. Ook is er de mogelijkheid om de lijst te exporteren naar een spreadsheet (Excel, Google Sheets).

Analytics

In Analytics zie je een dashboard, waarbij je belangrijke gegevens ziet die betrekking hebben op de performance van agents in chat. 

Monitor (Premium only)

Met de monitor functie zie je een real-time dashboard met gegevens, waaronder het aantal inkomende chats ziet, de huidige wachttijd, het aantal actieve chats en customer satisfaction. Vaak wordt deze pagina gebruikt op een tv scherm in de ruimte van de klantenservice.

Teams

Toont een lijst met agents per afdeling, de status van de agent en het aantal chats dat zij nu hebben.

Instellingen

In de instellingen vind je voor zowel het account als persoonlijke instellingen zoals; 

  • Agents
  • Departments
  • Snelkoppelingen (shortcuts)
  • Triggers
  • Widgets
  • Persoonlijk
  • Account

Afhankelijk van de rol van de agent kunnen de instellingen aangepast of alleen gelezen worden.