Windows Autopilot biedt de zogeheten "Out Of Box Experience" (OOBE). Dit is eigenlijk een gestroomlijnd, geautomatiseerd proces, waarbij het apparaat, desktop/laptop direct van de distributeur naar de eindgebruiker kan gaan, zonder tussenkomst van IT/systeembeheerder.
De eindgebruiker start de laptop of pc voor de eerste keer op, selecteert zijn gewenste taalinstelling, maakt
Hiervoor zijn er een aantal vereisten:
- Apparaten moeten beschikken over een vooraf geinstalleerde versie van Windows 10 Pro, Enterprise of Educatie, versie 1703 of later
- Apparaten moeten beschikken over een internet connectie; draadloos of bedraad afhankelijk van het type apparaat.
- De eindgebruiker moet beschikken over een Azure AD Premium abonnement*.
- Apparaat serienummer, Windows Product ID, Hardware Hash.
Er zijn 2 opties mogelijk om de Windows Autopilot te configureren.
- Optie 1: via de Microsoft Store for Business of Microsoft Store for Education
- Optie 2: via de Microsoft Intune portal
Wanneer je Microsoft 365 Business abonnementen gebruikt heb je de mogelijkheid om Office automatisch te pushen naar de gekoppelde desktop/laptops. Dit kun je via het Office 365 Admin Dashboard instellen. Indien je andere programma's naar laptops of desktops wil pushen zul je dit moeten doen via de Intune portal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Chrome.
Om de AutoPilot in te kunnen stellen moet je beschikken over een .csv file (met het apparaat serienummer, Windows Product ID en de Hardware Hash) en een Implementatieprofiel waarin al je voorkeuren vermeld staan.
*zit bij Microsoft 365 Business is, of is separaat aan te schaffen.