Vanuit het perspectief van de klant
Bij een shared mailbox wordt de klant verplicht om op één manier te communiceren, zoals de leverancier dat wilt. Dat is erg klant onvriendelijk. Een shared mailbox is namelijk single channel.
Zendesk daarentegen is omni-channel, dat wil zeggen dat een klant op meerdere verschillende manieren contact met de leverancier kan hebben. Daarmee zorgt Zendesk voor een aardiger contact met de klant. De klant wordt namelijk niet door 1 kanaal gedwongen. De klant kiest namelijk zelf, hoe hij in contact komt met de leverancier, bijvoorbeeld via bellen, e-mail, chat of natuurlijk social media zoals Twitter of Facebook. Bovendien is er een mogelijkheid tot self-service, waardoor de klant zelfredzaam kan zijn en er voor iedereen een betere situatie ontstaat.
Vanuit een zakelijk (efficiëntie) perspectief
Gecentraliseerd real-time samenwerken op elke manier (e-mail, chat, social media) én rapportage.
Een shared mailbox is onoverzichtelijk in het contact met de klant. E-mails tussen de klant en bedrijf zijn namelijk losse items, daardoor kan verwarring ontstaan bij meerdere onderwerpen.
In Zendesk staat een gemeld ‘item’ centraal, inclusief alle bijbehorende communicatie. Daarnaast is uitgebreide rapportage mogelijk. In Zendesk werk je real-time en tegelijkertijd zonder per ongeluk dezelfde item te behandelen.